به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال نیوزتودی، محققان هاروارد از سال ۱۹۸۶، رژیم غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی این مردها را، که به‌ طور متوسط ۵۱ ساله بودند، هر چهار سال یک بار بررسی کردند. سپس این کار را تا ۱۰ سال دیگر، یعنی زمانی که وارد دهه ۷۰ سالگی خود شده بودند، ادامه دادند. چند سال آخر بررسی، با انجام دادن آزمون‌های کوتاه، وضعیت مغز و توانایی تفکر و قدرت حافظه آنها را نیز بررسی کردند.

این تحقیق نشان داد، مصرف بیشتر برخی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خاص، خطر کاهش حافظه و مهارت‌های تفکر را بسیار کم می‌کند. محققان می‌گویند، سبزیجات برگدار و قرمز و نارنجی تیره، انواع توت‌ها و آب پرتقال، از این نوع خوراکی‌ها به حساب می‌آیند.

محققان هاروارد با استفاده از آزمون عملکرد شناختی ذهنی، به بررسی کوچکترین تغییرات در حافظه و توانایی‌های تفکر این افراد پرداختند. البته برخی از داوطلبان نیز متوجه تغییراتی در حافظه خود شده بودند. این آزمون فقط ۶ سوال دارد و می‌تواند کاهش حافظه و مهارت‌های تفکر را قبل از شروع آزمایش‌های عینی (مانند هوش)، را تشخیص دهد.

مردهای شرکت‌کننده در تحقیق، دو بار به این آزمون پاسخ دادند. آنها یکبار در سال ۲۰۰۸ و بار دیگر در سال ۲۰۱۲، به سوال‌هایی چون «آیا برای به یاد آوردن فهرستی از اقلام، مشکل دارید؟»، پاسخ دادند و وضعیت آنها برمبنای خوب، متوسط و ضعیف، امتیازدهی شد. نتایج این آزمون نقص شناختی خفیف در افراد مبتلا را نشان می‌دهد و این وضعیت معمولا پیش از بروز آلزایمر رخ می‌دهد که رایج‌ترین شکل زوال عقل است.

در پایان این تحقیق، مشخص شد، مردهایی که در طول مدت بررسی از رژیم غذایی حاوی سبزی و میوه پیروی می‌کردند، ۳۴ درصد کمتر از دیگران به کاهش حافظه مبتلا شده بودند. اما افرادی که سبزی و میوه در غذای روزانه خود نداشتند، بیش از همه به کاهش توانایی تفکر و همچنین حافظه مبتلا شده بود.

به گزارش طبنا، یکی از مهم‌ترین عوامل در این تحقیق این است که تعداد بسیاری از افراد در یک دوره ۲۰ ساله، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این می‌تواند نتیجه تحقیق را مطمئن‌تر از هر تحقیقی نشان دهد. بنابراین با مصرف سبزی و میوه، از حافظه خود مراقبت کنید.

مترجم:‌ نادیا زکالوند

منبع: tebna.ir