به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی میل، مصرف غذاهایی که نیاز به هضم بالا دارند، هنگام ورزش مناسب نیستند. زیرا بدن به جای تمرکز بر روی چربی سوزی، انرژی بسیاری به هضم غذا اختصاص می‌دهد.

غذاهای نامناسب پیش از ورزش

سبزیجات: اگرچه این خوراکی‌ها نسبت به غذاهای چرب، سالم‌تر هستند اما به دلیل سرشار از فیبر بودن، بیشتر انرژی را صرف هضم غذا می‌کنند و باعث می‌شوند خون بیشتری به سمت دستگاه گوارش و اندام‌های احشایی رفته و جلوی عملکرد خوب ورزش را می‌گیرد. در این وضعیت مصرف میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی و آلو بهتر از سبزیجات است.

تخم مرغ سرخ شده و همبرگر: این خوراکی‌ها نیز زمان و انرژی زیادی برای هضم لازم دارند و خون را به سمت دستگاه گوارش می‌فرستند. بدین ترتیب اکسیژن لازم در دسترس ماهیچه‌ها قرار نمی‌گیرد و آنها به درستی رشد نمی‌کنند. در ضمن چربی غذاهای چرب، به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شوند، نه به شکل انرژی.

نوشیدنی‌های پرشکر: این نوشیدنی‌ها که حاوی قندهای مصنوعی هستند، موقع ورزش از قند خون می‌کاهند و فرد را دچار خستگی، اضطراب، لرزش و گیجی می‌کند.

غذاهای نامناسب پس از ورزش

خوراکی‌های پس از ورزش نیز باید ساده باشند و بدن به جای تمرکز روی دستگاه گوارش، به بازسازی ماهیچه ها بپردازد.

نوشابه‌های انرژی زا: این نوشیدنی‌ها موجب اضافه وزن و چاقی در کودکان و همچنین بزرگسالان می‌شوند. به عبارت دیگر تمام تلاش فرد که برای لاغر شدن را به سرعت هدر می‌دهد.

سالاد: این مواد، دربرگیرنده کالری بسیار کمی هستند و به ذخیره سازی مجدد انرژی و حفظ سوخت و ساز بدن کمکی نمی‌کنند. بهتر است پس از ورزش نوعی پروتئین مصرف شود تا به بازسازی ماهیچه‌ها کمک کند.

غذاهای چرب: مصرف غذاهای چرب نیز، جلوی عملکرد ورزش برای لاغری را می‌گیرد. در حقیقت غذاهای پروتئینی و کربوهیدرات‌ها بهتر از غذاهای چرب هستند.

مترجم: نادیا زکالوند

*منبع: سایت TEBNA خبرگزاری سلامت*