خانه سلامتی
کار هایی که در بارداری باید برای رشد جنین انجام دهید

۱. مولتی ویتامین و غذا های پروتئین دار مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، و همچنین مصرف غذا های پر از پروتئین بهترین راه برای تأمین همه غذاهای مورد نیاز کودک در حال رشدتان است؛ اما یک رژیم غذایی سالم به تنهایی، برای دوران بارداری کافی نیست.

ویتامین های مورد نیاز برای جنین سطح بالایی از مواد غذایی را در خود دارند. مادرها به مقدار زیادی از این دسته مواد غذایی مانند فولیک اسید، کلسیم و آهن احتیاج دارند.

این ویتامین ها باعث می شوند جنین رشد کند و از مشکلات احتمالی در حین تولد جلوگیری می کنند.

پزشک به شما کمک می کند تا مولتی ویتامین یا ویتامین هایی را مصرف کنید که برای مادر و جنین مفید هستند.

 

۲. سیگار نکشید

کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در هنگام تولد وزن کمی دارند و بیشتر از مادران غیرسیگاری در معرض ناتوانی های یادگیری هستند.

به علاوه، کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در دوران نوجوانی گرایش زیادی به سیگار دارند و معمولاً خیلی زود سیگار کشیدن را شروع می کنند؛ به دلیل اینکه از نظر بدنی به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده اند.

۳. زیاد بخوابید

تغییر سطوح هورمونی، انتظار و عصبانیت، معمولا در ۹ ماه  بارداری باعث اختلال در خواب می شود. بارداری به ویژه ،در سه ماه آخر، خیلی کلافه کننده است و شما به خواب بیشتری نیاز دارید.

اگر حس می کنید که خسته اید، یک چرت کوتاه بزنید و هر وقت توانستید بخوابید. زمان خواب تان را تنظیم کنید و آن را بر هم نزنید.

هر شب بین ۹ - ۷ ساعت بخوابید. خستگی شما به این معنی است که جنین تان خسته است و به استراحت نیاز دارد؛ پس بیشتر بخوابید.

۴. الکل ننوشید

مصرف الکل در بارداری الکل بر رشد جنین تأثیر بدی می گذارد. کسانی که در زمان بارداری الکل می نوشند، کودک خود را به سندرم الکل جنینی (FAS) مبتلا می کنند.

نشانه های این سندرم عبارتند از:

- وزن کم نوزاد در هنگام تولد؛

- ناتوانی در یادگیری؛

- مشکلات رفتاری؛

- مشکلات رشدی.

حتی مقدار کمی الکل مشکل ساز است. نوشیدن الکل در دوران بارداری کار اشتباهی است!

۵. ورزش کنید

بعضی از خانم های باردار فکر می کنند نباید دست شان را به سیاه و سفید بزنند؛ اما امروزه ثابت شده که ورزش کردن برای مادر و کودک خیلی مفید است.

در واقع، ورزش منظم باعث می شود در دوران بارداری به خیلی از مشکلات دچار نشوید؛ مشکلاتی مانند:

-  بی خوابی؛

- درد عضلانی؛

- افزایش وزن؛

- مشکلات خلق و خو.

اگر تا قبل از باردار شدن عادت به ورزش منظم داشتید، آن را ادامه دهید. درباره کارهایی که باید به صورت منظم انجام دهید، به ویژه درباره فعالیت بدنی در سه ماه دوم و سوم، با پزشکتان مشورت کنید.

اگر قبل از باردار شدن ورزش نمی کردید، برای گرفتن یک برنامه روزانه ورزشی باید با پزشکتان صحبت کنید. پزشکان درباره ورزش مناسب و راحت که برای جنین مفید باشد، به شما مشاوره می دهند.

۶. گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ خام یا نیمه پز، باعث می شوند به بیماری هایی مبتلا شوید که منشأ آنها از غذاست؛ مانند: بیماری  لیستریا و عفونت های انگلی، بیماری مشترک میان انسان و حیوان و مسمومیت غذایی.

این شرایط منجر به بیماری های خطرناکی می شود که زندگی تان را تهدید می کنند و باعث مشکلات تولد و حتی سقط جنین می شوند.

مطمئن شوید که تخم مرغ و گوشتی که در دوران بارداری میل می کنید، کاملاً پخته شده اند.

۷. غذاهای دریایی بخورید

غذاهای دریایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی همچون اسیدهای چرب امگا۳ (که برای قلب مفید است)، زینک و آهن هستند. همه اینها برای مادر و کودک مفیدند؛ اما غذاهای دریایی نیمه پز یا خام باعث بروز بعضی از مشکلات می شوند.

شاید بعضی از غذاهای دریایی باکتری ها و ویروس هایی داشته باشند که در زمان طبخ کاملا از بین می روند. خانم های باردار همچنین باید از خوردن ماهی خام و ماهی هایی که مقدار زیادی جیوه دارند، خودداری کنند!

۸. سوسیس و کالباس ممنوع!

هات داگ، سوسیس، سالمون دودی و گوشت های کنسرو شده شما را به بیماری های لیستریا و تکسوپلاسموز مبتلا می کنند.

گوشت های ورقه ورقه و تکه شده محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها هستند؛ اما پخت و پز خوب این نوع از پروتئین ها باعث می شوند باکتری های آنها از بین بروند.

شیر و پنیر پاستوریزه میل کنید. همیشه پنیرها را بشویید تا باکتری های مضرش از بین بروند.

منبع :ساده درمان





طبقه بندی: توصیه و نکات آموزشی پزشکی، ویژه بانوان، تغذیه، رپورتاژ آگهی،
برچسب ها: کار هایی که در بارداری باید برای رشد جنین انجام دهید، رشد جنین، رشد جنین در بارداری،

تاریخ : یکشنبه 25 خرداد 1399 | 11:31 ق.ظ | نویسنده : admin admin | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.